Erbjudande

Vår metod

Dagens etablerade metoder för förändring och strategisk implementation är förlegade. De bygger på idéer från en tid då förändringstakten var mycket lägre och kraven på företag var mycket mindre komplexa.

För att åstadkomma strategisk förnyelse behövs nya metoder och arbetssätt. Här presenterar vi vår metod. Vi har utvecklat den själva, baserat på egen erfarenhet och på den senaste forskningen inom fält som social change, social marketing, adoption, diffusion och komplexitetsteori.

Metodens tre grundpelare

Vår metod utgår från människors beteenden, syftar till att skapa de förändringar som fastnar hos och sprider sig och bygger på tre grundpelare: Adoption, Diffusion och ChangeLab.

Adoption - Förändringar som fastnar

Adoption handlar om att hjälpa människor adoptera (anamma) nya beteenden, praktiker och arbetssätt. Tänk “Hur kan jag hjälpa människorna anamma nya arbetssätt och beteenden?” istället för “Hur kan jag implementera den här nya processen i teamet?”.

Adopt är engelska och betyder ungefär anamma, anta eller ta till sig. Inte att förväxla med att adoptera ett barn.

Diffusion - Förändringar som sprider sig

Verklig förändring sker organiskt och socialt och behöver ingen “rollout”. När nya praktiker verkligen fungerar sprider de sig organiskt mellan människorna. Vi kan ge den förutsättningar genom att hjälpa människor att prova sig fram, knyta samman dem så att fler personer kommer i kontakt med det nya beteendet och göra beteendet enkelt att förstå, utföra och berätta. Allt för att förändringen lättare ska sprida sig från kollega till kollega!

Diffuse är engelska och betyder ungefär sprida, fördela sig eller breda ut sig.

ChangeLab - Koordinerat experimenterande

ChangeLab 2.0 är en metod för att driva, integrera och skala förändringsarbete i organisationer. Den kan användas i små och stora organisationer för att genomföra små och stora förändringar och för att utveckla de flesta organisatoriska förmågor. ChangeLab är särskilt anpassad för komplexa förändringar som leder till att människor arbetar på nya sätt. Metoden ChangeLab är skapad av Sense/Make i olika kunduppdrag sedan 2016. Version 2.0 av ChangeLab lanserades våren 2021 tillsammans med webbplatsen changelab.se med tanken att göra metoden tillgänglig för andra att använda.

Så går det till

Vår metod bygger på tre steg som repeteras löpande.

Processen koordineras med resten av organisationen och andra initiativ som påverkar förändringen.

metod.png

1 Förstå

Förändringen äger rum i människors i vardag, i det sammanhang där värde skapas. Därför behöver vi förstå de sammanhangen så att vi kan driva förändringen där. Vi gör det genom att träffa och prata med människor i workshops, intervjuer, observationer och vardagliga samtal. Vi försöker svara på frågan: “Vad gör människor egentligen om dagarna och varför gör de som de gör?”.

2 Konceptualisera

I en process av ständig förändring sker nya vägval hela tiden. Vi kallar det att konceptualisera förändringen och det betyder att vi använder den förståelse vi har för tillfället, överväger alternativa lösningar på problemen och väljer en väg att prova först. Det kan handla om att fatta strategiska beslut, prova olika arbetssätt i ett team, designa en blueprint för en formell förändring eller visualisera vilka beteenden som vi vill se mer av och vilka vi vill se mindre av i organisationen.

3 Experimentera

Hur vet vi om ett vägval egentligen tar oss mot den strategiska ambitionen? Vi provar! Det gör vi i form av många små, avgränsade, parallella experiment som syftar till att föra förändringen framåt och skapa nya insikter. För varje litet experiment lär vi oss mer och kan göra smartare experiment som ger bättre resultat än de tidigare.

Koordinera

Även en förändringsprocess som är experimenterande, utforskande och lärande kan vara metodisk, systematisk och koordinerad. I ChangeLab koordinerar vi:

  • Experimenterandet.

  • Ambassadörer och förändringsagenter.

  • Insikterna och lärandet.

  • Styrningen och mätningen.

  • Budskapet och kommunikationen.

  • De formella intiativen.

 Vill du att din organisation ska förmågan strategisk förnyelse?

Now, try something new!