Sydsvenskans lundaredaktion experimenterar med innovation i vardagen

Lena Philipson och Anders Wengelin i en coachningsession.

Lena Philipson och Anders Wengelin i en coachningsession.

Sydsvenskans lundaredaktion står, som resten av den globala dagspressen, inför stora behov av innovation. Nyhetschefen Lena Philipson har valt en annorlunda väg och väver in innoverandet i det vardagliga arbetet på redaktionen. Med hjälp av metoden ChangeLab och en coach från Sense/Make utför och utvärderar Lena hela tiden små experiment. Vissa experiment skapar resultat och av andra lär hon sig vad som inte fungerar.

När jag kontaktade Anders på Sense/Make var det första jag sa: “jag behöver att du inte visar någon som helst respekt för mina deadlines och mitt operativa ansvar” säger Lena om behovet av en extern coach för att experimenterandet ska bli av.

Två utmaningar är särskilt påtagliga för en lokal nyhetsredaktion i förändring.

För det första behöver intäkter och prenumeranter öka exponentiellt, med en mogen affärsmodell där förändringar bara leder till inkrementella resultat. Om det fanns en modell med garanterat resultat hade alla redan använt den. Redaktionen behöver prova många olika lösningar för att hitta den där lilla överraskningen som ger ett oväntat stort resultat. 

För det andra är verksamheten slimmad och det går inte att prioritera ner den dagliga verksamheten för att göra förändringsinsatser. Vi kan alla uppleva problemet med att deadlines, rutiner och “brandsläckning” står i vägen för långsiktigt förändringsarbete. En nyhetsredaktion har sådana deadline och krav på leverans varje dag! Det betyder att redaktionen måste väva in förändringsarbetet i vardagen.

Mitt kortsiktiga mål är att leverera redaktionens förväntade resultat. På medellång sikt vill jag bli en “konstruktiv bråkstake” på Sydsvenskan och bli ännu bättre på att utmana normer för hur vi gör saker. Men egentligen är min långsiktiga målsättning att rädda den globala dagspressen som är i kris. Vi får se hur det går! säger Lena.

Upplägget som Lena Philipson och Sydsvenskans lundaredaktion har valt är periodisk återkommande coachning, som följer metoden ChangeLab 2.0 för design, utförande och utvärdering av experiment och inhämtande av insikter. Det varvar vi med övningar inom ämnen som innovation, differentiering, idégenerering och komplexitetsteori. Vill du ha en coach från Sense/Make för att utmana normerna på jobbet och bli bättre på att experimentera i vardagen? Kontakta oss idag!

Anders Wengelin

Maker of change and advisor to senior managers. Co-creator of ChangeLab, CEO, partner and management consultant at Sense/Make. Writes about strategy, change and agility in complexity.

Föregående
Föregående

Euroflorist utvecklar sin förmåga till strategisk styrning av centrala tjänster till handlarna

Nästa
Nästa

Why people in your organization reject new things